Avaleht
SUHTED

SUHTED

Andro Kööp koos külalisega – Peeter Must

Kolmapäeval, 21. märtsil kell 17.17 avatakse Rakvere Teatris Andro Kööp`i isikunäitus "Suhted". Näitusel teeb külalisena kaasa Peeter Must. Näitus jääb avatuks 12. maini 2018.

ANDRO KÖÖP:
Rakvere Teatri näitus on seni minu suurim väljapanek. Eksponeeritud on kokku 51 suurt ja väikest teost, see arv tuleb sünnipäevanumbrist. Näha saab õlimaale 18 aasta loomingu hulgast. Osa maale on valitud neljalt varem toimunud isikunäituselt, neile lisandub alles koosatamisel oleva uue näituse teoseid. Mitmed maalid on Eestis esimest korda avalikult eksponeeritud. Esmaesitlus on sellel aastal valminud VÕIMSA PUHANGU seeria kahel maalil.

Väikese maja väljapanekus on minu maaliseeria „SUHTED“  portreed dialoogis klassivend Peeter Musta sellel aastal valminud akti-maalidega.

Rakvere Teatri suures majas eksponeeritavad maalid:

MAALISEERIA „SA PEAD MINUGA ABIELLUMA!“ - „You must marry me!“ on austusavaldus ka Eestis aega veetnud filmi- ja telenäitlejale Elizabeth Taylorile. Ta oli iluetaloniks, sekssümboliks, trendide algatajaks, tõrjutute eest seisjaks ja rikkaliku meediakõmu ammendamatuks allikaks mitmel aastakümnel.

Taylori KUULSUSE FENOMEN laseb paista erinevaid kuulus olemise tahke.
Maalid kujutavad omaaegseid populaarsete ajakirjade esikaasi Elizabeth Tayloriga.
Peaaegu ükski nendest esikaantest ei tunne huvi Elizabethi loomingu, näitlejaande ega filmirollide vastu. Kõik nad tegelevad vähe viisakamalt või täiesti halastamatult ainult Taylori pereelu ja armuasjadega.

Väljavalitud esikaaned olen maalinud nihestatud kontrasti ja värvigammaga, mis erinevad originaalidest. Kujutised on kas helenenud või tumenenud peaaegu kuni kadumiseni. Selle muundumisega kujutan ajas eemaldumist, mis hakkab kasvama iga nähtuse loomise hetkest, distantsi mis võib selle nähtuse kaotada või panna meid hoopis selgemini mõistma selle nähtuse tõelist olemust, mõjusid ja tagamaid.

Suuremõõtmeliste maalide vahele olen seinale riputanud ka infokilde Liz’i loomingust, sotsiaalsest tegevusest ja eraelust. 

Maalisuund VÕIMAS PUHANG on impessiiv-ekspressiivne, abstraktne, sürrealismi alatooniga lemmik-suund minu loomingus. See on maalimine ja loomine kõige puhtamal kujul. VÕIMAS PUHANG minu loomuse aus väljendus – kirglik, vaba, pöörane, piiritu, mänguline. Minu puhul on see kõik kindlasti positiivne ja ülesehitav. Käsitlen kaost ja juhuslikkust korra osana, uue sünnitajana. Käsitlen selle seeria maalides läbi huumori ka inimese ebaideaalsust, ambivalentsust, ideaalide ja reaalsuse vastukäivust.

Suure maja kohvik:

Pop-ikooni MARILYN MONROE portreede seeria käsitleb aja vääramatut mõju ja tähenduste muutlikkust ajas. Kunagi säranud seksisümbol on aja mõõdudes vajunud klassika settekihtidesse soliidsetes muuseumides ja kodustes eravillades. Rabavast uudsusest on saanud turvaline beež investeering. Vaatamata staatuse muutumisele pole tohutu soov meeldida kusagile kadunud ja tähe sära jõuab meieni ka muuseumitolmu alt ja luksuse hämaruse tagant.

Rakvere Teatri väikes majas eksponeeritavad maalid:
Maaliseeria DECO-DRAAMA teemaks on paratamatus, ihad ja igatsus. Need maalid tegelevad inimese väga isiklike tundemaastikega, kus möllavad dramaatilisus ja tragöödia, kaasa mängivad ka saatus ning ettemääratus. Vormikeeleks on aga Art Deco esteetika kaasaegses võtmes. Teosed mõjuvad suursuguselt, tähenduslikult ja teatri miljööle kohaselt dramaatilisena. Puudu pole ka muie kogu teema üle.

Maalisuund „ERROR“ ehk „VIGA“ – selle seeria tunneb ära ühtlasest ja muutumatu suurusega täpi-rastrist koos tardunud tsentraalse kompositsiooniga, mis ei ole minu loomusele tegelikult üldse omane. ERROR seeria väljendab ühest küljest minu protesti isiku/isiksuse, eriti aga isiklikkuse/isikupärasuse (personaalsuse) kadumise üle vähemalt viimase 10-15 aasta jooksul. Minu jaoks joonistub see probleem välja avalikus elus kõneaineks olevates teemades. Inimene ise nagu polegi enam oluline, kõik suured ja suuremad sotsiaalsed, maailma ja maakera probleemid on justkui olulisemad kui inimeseks ja endaks olemine. Näiteks kilekoti saatus tundub täna kaugelt olulisem kui olla väärikas, aus või hea inimene.

ERROR seerias olen võtnud ülesandeks kujutada minu jaoks sobimatut olukorda esteetiliselt kenas vormis ja positiivses võtmes. Loodan, et kui selle hoiaku aeg ühiskonnas mööda saab, võiksid ERRORI seeria teosed, olles siis juba kontekstist väljas, säilitada oma kunstilise ja esteetilise väärtuse. Raster kujutab süsteemi, struktuuri, mis kõik loomuliku ja tegelikult tähtsa enda varju jätab. See toimub nii suures mastaabis, et kui ei märkaks viga süsteemis/rastris, siis ei saaks inimvaenuliku struktuuri olemasolust üldse arugi. Süsteemi reedavad tema vead ja õnneks on vead alati olemas. Loomingulisest küljest on ERROR seeria raster ja keskne tardunud kompositsioon vormivõttena intrigeerivaks väljakutseks, kuidas kunstiliselt „ tuimade“ vahenditega luua midagi elavat. See on mulle kui kunstnikule omamoodi nagu tüütu jõusaalitreening, kuhu üldse minna ei taha, aga sealt tulles on väga hea enesetunne kui oled sellega hakkama saanud.
ERROR seeria sees on väiksemad alateemad mis kulgevad samaaegselt läbi aastate, just nii nagu mul parasjagu inspiratsiooni on: „suhted“ (relations) , „sidemed“ (connections), „error“ (viga), „ma olen siin“ (I’m here), „unistajad“(dreamers). 

PEETER MUST:
Pean ennast impressionistlikuks tunnete maalijaks, kus teostes puudub otsene suunav narratiiv. Oma maale luues tekib emotsionaalne jutuvadin minu ja pildi, pildil oleva daami ja värvide vahel. Kord sosistab daam midagi minule, kord värvidele ja siis seletab pilt minule väga emotsionaalselt, mida ta asjast arvab. Neid värvilisi dialooge, kord otsivaid, kord uljaid peab vaataja omakorda ise tunnetama.

Meediagalerii

Pildid