KÄRT DEVANEY INTERVJUU: Naine, kelle käe all sünnivad fantaasiamaailmadesse kuuluvad ehted

Maret Kongi on Rakvere teatri grimeerija, kelle käe all saavad kiilaspea või uhke habeme, sinikad või õhetavad paled kõik, kel asja teatri lavalaudadele. Peale ilu loomise pintsliviibutustega näitab ta oma kunstimeelt erilisi peaehteid valmistades.

Maret Kongi loodud ehteid vaadates meenub esmalt mehhiko maalikunstnik Frida Kahlo. Võibolla on asi hiigelroosides, mis Mareti töös tihti esinevad. Grimmikunstniku valmistatud uhked peakatted käivad enamasti kokku läbimõeldud fotoseeriatega, mis viivad vaataja rännule dekadentlikesse fantaasiamaailmadesse. Piltidel poseerivad tuttavad näod, ent on tunne, otsekui oleksime sattunud mõnda muinasjuttu. Aga muinaslugudeski ei ole kõik roosiline. Mareti loomingus esinevad ka okaskrooni meenutavad peakatted.

Maret Kongi ellu tuli enne grimm ja selle kaudu looming. Peakatted järgnesid. Seda võrdlemisi juhuslikult. Maret tegeles ühe fotolavastusega ning sattus selle käigus väikesesse loomingulisse kimbatusse. “Modellil oli uhke fantaasiameik näos ja ma seisin ja mõtlesin, mida küll juustega peale hakata, kuidas need meigiga klappima panna. Ja siis tegingi esimese peaehte – kolm suurt roosi sättisin kokku ja värvisin spreivärvidega üle. Sealt sai kõik alguse,” meenutab Maret Kongi. Peale esimese peakaunistuse valmimist hakkas Maretis kasvama julgus ka pompoossemaid fantaasiaehteid meisterdama hakata. Praeguseks on kaunistustest saanud äratuntav Mareti kaubamärk. Inspiratsiooni leiab naine loominguks kõikjalt: ümbritsevast ja näiteks internetis pilte sirvides. “Lihtsalt vaatan, mida kunstis ja moes tehakse,” selgitab ta.

Uhked peakatted valmivad grimeerijal õhtuti kodus omaette nokitsedes. “Kui koroonaga kodus isolatsioonis istusin, tegin äkki viis tükki valmis, mille mõte peas oli,” jutustab Maret Kongi.

Kui esialgu sättis naine materjale ehtele lihtsalt tunde järgi ja julgelt katsetades, siis nüüdseks on töö ehete kallal struktuursemaks muutunud. “Nüüd teen ikkagi referentsi ette, värvid, materjalid, kõik panen peensusteni paika ning kirjutan üles. Siis kogun vajalikud asjad kokku, kui midagi on vaja üle värvida, siis teen värvitööd ette ära. Ning siis, kui hakkan ehet kokku panema, on laua peal ainult selle töö jaoks vajalikud asjad, ainult nopi ja säti üles,” tutvustab Maret Kongi oma töömeetodit. Nii võidab aega ja pole ka tarvis seepärast, et miski ei klapi, tehtut lammutada. Töö võib siiski olenevalt ehtest küllaltki ajamahukas olla. Oodata tuleb värvi kuivamise, aga ka näiteks säravate kivikeste saabumise järel. Keskmiselt võtab ühe suurema kaunistuse kokkupanek paar päeva – kui kõik vajalik on olemas ja eeltöö tehtud.

Silmapaistvaid ehteid hoiab Maret kodukeldris suurtes plastkastides, pooled töödest on praegu välja laenatud, ent osa on kunstnik ka juba laiali lammutanud, et neist midagi uut luua.

Materjalina läheb käiku kõik mõeldav ja mõeldamatu, tihti saavutab Maret erilise struktuuri või tekstuuri hoopis värvi või teibi abil. “Ma arvan, et igasuguseid vidinaid, millest midagi teha, on mul kodus rohkem kui peakatteid,” räägib Maret.

“Ma olen igasuguseid asju kasutanud – katki läinud ehetest fooliumi ja praegu niivõrd populaarsete uinuvate roosideni välja. Kangapoodidesse minnes võib hulluks minna,” jutustab kunstnik elevusega.

Maret avab telefonis galerii, kus fotolavastused reas. Iga ehte kohta võib ta rääkida saamisloo, viidata mõnele kummalisele materjalile, millest uhked kroonid sündinud on.

Nii selgubki, et tegelikkuses ei ole hiigelsuured konstruktsioonid kandjale sugugi rasked. Peavõrule sätitu on paika timmitud mannekeeni pea peal, enamasti on tegu kergete materjalidega. Näiteks on päiksena paistev hiigelkroon kokku pandud grillimisvarrastest ja ogadeks keerutatud paberist, filigraansed detailid aga on sündinud vildist kuumaalustest. Hiigelsarved, mis teevad Tiina Mälbergist mõne Disney filmi pahalast meenutava tegelase, on tegelikult sündinud ... fooliumist ja saanud oma nahkse struktuuri isoleerteibi abiga.

Naise enda lemmikuks on ta esimene suuremamahuline töö, millega on fotosessioonil esinenud näiteks kunstnik ja muusik Lepatriinu.

Stilistid oskavad nüüd juba Mareti töid otsida, kunstnik laenutab ehteid nii pidudeks kui ka pildistamisteks. Nii ehivad näiteks käesoleva kuu Eesti Naise fotoseerias näitleja Ülle Lichtfeldti pead just Mareti loodud kaunistused.

Põnevaid uute tööde ideid on Maret Kongil alati. Nii päriselt märkmiku vahel kui ka mõtteis fantaasialennuga kaasa sõites. Ehete loomist peab naine mõnusaks ja maandavaks tegevuseks, niisamuti kui teatrigrimmi tarvis parukate-habemete meisterdamist. “Ainult õmblemisega ei ole ma sina peale saanud, iga kord, kui peaehteid luues midagi õmblema pean, olen endaga veidi tõre,” jutustab kunstnik, kelle loomingus kohtuvad ja saavad üheks hobi ja töö.

KÄRT DEVANEY
Galerii: https://virumaateataja.postimees.ee/7469447/maret-kongi-naine-kelle-kae-all-sunnivad-fantaasiamaailmadesse-kuuluvad-ehted